Mindfulness Symposium 2026

alina-grubnyak-ZiQkhI7417A-unsplash

Met mindfulness de wereld in:
Verbinden in tijden van polarisatie

Wij-zij. Ik-de ander(en). Kamp kiezen. Het grote gelijk. Wie niet met ons is, is tegen ons.
Een tsunami aan meningen. Nuance als zwaktebod. Controle om de angst te bezweren. Wat heb ik te winnen, wat te verliezen?

Herkenbare symptomen van een op drift geraakte samenleving, waarbij we niet naast elkaar maar tegenover elkaar komen te staan. Een noodkreet, ook van wie de polarisering opzoekt?
Is verbinding het antwoord? Schuilt daarin de hoop? Het (enige) alternatief?

In dit symposium gaan we in op dit maatschappelijk gegeven en linken het aan mindfulness.

Edel Maex en Filip Raes starten het symposium met hun inzichten over dit thema. 
Edel Maex is psychiater, zenleraar en een van de grondleggers van het werken met Mindfulness in de Lage Landen.
Filip Raes is klinisch psycholoog, gedragstherapeut en professor psychologie aan de KU Leuven. Hij doet wetenschappelijk onderzoek naar wat mensen kwetsbaar maakt voor emotionele problemen zoals depressie en angst.

Khalid Benhaddou

Gastspreker: Khalid Benhaddou

Khalid Benhaddou is theoloog, auteur en opiniemaker. Zijn werk draait rond de zoektocht naar betekenis en houvast in een tijd waarin de marktlogica alles lijkt te doordringen, van onderwijs tot zorg, van vriendschap tot geloof.

In zijn boek ‘Monsters van deze tijd’ legt Khalid Benhaddou bloot hoe de samenleving een optelsom dreigt te worden van individuen die consumeren in plaats van te verbinden. Hij pleit voor het herstel van het sociaal weefsel: de herontdekking van gemeenschap, zorg en betrokkenheid als morele fundamenten van de samenleving.

Daarin raakt zijn visie aan de essentie van mindfulness. Mindfulness als een houding van aanwezigheid bij jezelf, de ander de wereld. Een houding die persoonlijk heilzaam en maatschappelijk verbindend is.

Benhaddou nodigt uit om opnieuw te leren ‘zijn’ in plaats van voortdurend te ‘worden’, niet om de wereld te ontvluchten, maar om er samen bewuster en menselijker in te staan.

Workshops

In de namiddag kan je deelnemen aan twee workshops; één voor de pauze en één erna. 
Bij inschrijving kies je meteen twee workshops. Onderaan deze pagina vind je meer uitleg bij elke workshop.

Workshops 13u30 - 14u45:

1 Stille Meditatie - Kristof Vermeiren

2 Wat Telt Echt? Tien tijdloze inzichten voor een zinvol leven - Veronique Pochet en Reinhilde Pulinx

3 Mindfulness in de basisschool - An Van der Voort

4  Mindful omgaan met levend verlies - Dominique Guiette

5 De zachte en krachtige kant van zelfcompassie - Miecke Van Hecke

6 Mindfulness en Autisme op School: good practices - Edwin Vanvinckenroye en Sofie West

7 Ademen met aandacht - Peter Leysen

8 Bewustzijn in beweging: van mindfulness naar detached mindfulness - Filip Raes

9 Opvoeden in woelige tijden: je eigen koers varen - Evelien Torfs en Valerie De Roy

10 Van Safer spaces naar Braver spaces: belonging, discomfort en veiligheid - Winny Ang en Liesbeth Verpooten

 
Workshops 15u15 - 16u30:

11 Terug naar de bron - Edel Maex

12 Mindfulness voor beginners; zeven basishoudingen - Mia Jansen

13 Mindfulness als keuzevak in het secundair onderwijs - Jeroen Crobeck

14 Mindfulness en helingsprocessen - Luc Debaene

15 Kennismaking met compassietraining: common humanity - Philippe Van Elsen en Tine Van Haegenborgh

16 Verbinden in polariserende tijden met improvisatie als kompas - Katelijne Baetens en Barbara Breebaart

17 Je bent al in verbinding! Els Van Ginniken

18 Mindful leiderschap: de moed om te vallen en weer op te staan - Jan Jacobs

19 Mindful met je baby - Eva Van Bocxlaer en Ineke Van Mulders

20 Mindfulness en ouderen - Veerle Mertens

johan

Receptie met Johan Petit

Tijdens een feestelijke en alcoholvrije receptie sluit acteur en gelegenheidsfilosoof Johan Petit het symposium af met een getuigenis in geheel eigen stijl. Johan is als theatermaker bij het grote publiek vooral gekend als 'klein Jowanneke' en van de vele voorstellingen die hij maakt(e) met het MartHa!tentatief.

Overzicht workshops met korte inhoud:

Workshops 13u30-14u45

1 Stille Meditatie - Kristof Vermeiren

Tijdens de drukte van het symposium nemen we tijd om in stilte te mediteren. We starten met een korte introductie. Wat is stille meditatie en waarom zouden we het doen? Daarna gaan we zitten of liggen en worden we stil.   We richten onze aandacht op de steeds veranderende stroom gedachten en sensaties, zonder er iets uit te pikken of weg te duwen. We heten alles welkom met dezelfde vriendelijke aandacht, zonder voorkeur of afkeer.  Tussen twee zitsessies doen we een korte loopmeditatie. Er zijn stoelen aanwezig, maar breng gerust je eigen kussen mee, of een matje als je graag wil liggen.

Kristof Vermeiren is mindfulnesstrainer en bestuurslid van Mindfulnessvereniging VZW.

Doelgroep: iedereen


Wat Telt Echt? Tien tijdloze inzichten voor een zinvol leven - Veronique Pochet en Reinhilde Pulinx

Het boek Wat telt echt? (Owl Press, 2025) biedt tien tijdloze inzichten voor wie zoekt naar zin, richting en verbondenheid. Het vertrekt vanuit religieuze tradities, filosofie en hedendaagse denkers, en behandelt thema’s als empathie, verantwoordelijkheid en dankbaarheid. De auteurs combineren humanistische teksten met bronnen als de Bijbel, de Koran en boeddhistische verhalen, steeds in een actuele context. Het boek is geen handleiding, maar een uitnodiging tot reflectie en ontmoeting, met verhalen, vragen en oefeningen. In deze sessie verkennen we hoe je het boek concreet aan de slag kan gaan – individueel, in groep of in een onderwijscontext.

Veronique Pochet studeerde Theology and Religious Studies (VU Amsterdam). Ze is
vicevoorzitter van de Boeddhistische Unie van België, coördineert opleidingen voor
religieuze leiders bij Emoena vzw, en werkt als onderzoeker en lerarenopleider bij UC
Leuven-Limburg.
Reinhilde Pulinx is doctor in de Taalkunde en Gender- & Diversiteitsstudies (UGent).
Ze is senior onderzoeker en promotor van de onderzoekslijn Discriminatie & Gelijkheid,
verbonden aan het Expertisecentrum Inclusive Society - UC Leuven-Limburg.

Doelgroep: deze workshop richt zich tot een breed publiek.


3 Mindfulness in de basisschool - An Van der Voort

In onze school is mindfulness een manier van omgaan met de leerlingen binnen een positief verbindend schoolklimaat. De leerlingen staan erg open voor mindfulness.
Tijdens deze workshop komen kleine en langere oefeningen aan bod die de leerlingen de kans geven om tijdens de dag ademruimte te vinden.  Ook krijg je info over welke materialen en oefeningen je kan gebruiken in heel de lagere school.

An Van der Voort is zorgleerkracht sociaal emotioneel in de lagere school Sint Jozef Borsbeek.Ze geeft al 10 jaar mindfulness op school. Ze volgde zelf de training bij Edel Maex voor zichzelf en als leerkracht.

Doelgroep: voor leerkrachten, zorgleerkrachten, directie en volwassenen die kinderen begeleiden van 5 jaar tot 12 jaar.


4  Mindful omgaan met levend verlies - Dominique Guiette

Wanneer we over rouw spreken, denken we vaak spontaan aan het overlijden van een naaste. In de loop van ons leven rouwen we echter ook om andere vormen van verlies. Denk bijvoorbeeld aan een scheiding, ziekte, jobverlies ... We spreken dan van levend verlies.  Ook al is de dood van een dierbare wezenlijk verschillend, toch kan ook levend verlies een ingrijpende impact op ons hebben. Wat doet levend verlies met ons? Hoe kunnen we ermee omgaan? En hoe kan mindfulness ons daarbij helpen? Daar gaan we samen mee aan de slag in deze interactieve workshop.

Dominique Guiette is opleider bij de federale overheid en werkt mee aan projecten rond persoonlijke ontwikkeling en welzijn op het werk.   Ze is ook mindfulnesstrainer en verlies- en rouwconsulent.

Doelgroep: iedereen


5 De zachte en krachtige kant van zelfcompassie - Miecke Van Hecke

Deze ervaringsgerichte workshop nodigt uit om de zijns - en doemodus van zelfcompassie te beleven.  Je maakt voeling met de yin-eigenschap van zelfcompassie: de zachte en helende component om op een accepterende manier met onszelf te zijn. En je ontmoet de yang-eigenschap van zelfcompassie: de krachtige en dynamische component van doen om lijden te verlichten. Op die manier leer je het volle potentieel van zelfcompassie in te zetten, waarbij yin en yang in balans zijn.

Mieke Van Hecke doceert mindfulness in de bachelor Wellbeing & Vitaliteitsmanagement in VIVES Kortrijk. Sinds 2010 heeft ze zowel particuliere trainingen gegeven (individueel en in groep) als trainingen voor organisaties in tal van sectoren. Op vrijwillige basis geeft ze mindfulness en zelfcompassie aan mensen geraakt door kanker.

Doelgroep: iedereen


6 Mindfulness en Autisme op School: good practices - Edwin Vanvinckenroye en Sofie West

In deze workshop bespreken we enkele typische casussen vanuit onze dagdagelijkse werkervaring (OV4, type9). Hoewel autisme zeer divers is weten we dat het zich langs de binnenkant uit: in een andere manier van waarnemen, informatie verwerken en betekenis geven. Hiermee moeten we rekening houden bij het geven van onze instructies. Vanaf de buitenkant krijgen onze jongeren heel wat labels mee: koppig, gedragsgestoord, onbeleefd, excentriek, bizar, egoïstisch, vreemd,… Dit maakt dat we een verhoogde waakzame zorg rond zelf(be)oordelen en acceptatie in acht nemen. De doelen waaraan we werken zijn echter niet anders dan anders… 

Sofie West en Edwin Vanvinckenroye - leerkrachten zedenleer Buso OV4, type 9.
We delen ervaringen in het geven van MINDfulness vanuit onze school. We werken in een context waar normaal begaafde jongeren het gewone secundaire schoolcurriculum volgen met aangepaste pedagogische omkadering en begeleiding. 

Doelgroep: iedereen


7 Ademen met aandacht - Peter Leysen

In Mindfulness leren we onze ademhaling te observeren zoals die is, zonder deze te veranderen.  Naast het bewust worden van de adem en deze te gebruiken als een anker, valt er nog heel wat te ontdekken als het gaat over onze ademhaling.   In deze workshop leren we iets over functionele ademhaling,  leren we diverse technieken om de adem als anker te verstevigen en gaan we dieper in op het psychosomatische effect van ademhaling. 

Peter Leysen is mindfulness trainer, ademcoach en yogadocent.  Hij geeft Mindfulness Trainingen voor volwassenen, jongeren en kinderen in ZAS Stresskliniek.  Naast Mindfulness, geeft hij er ook de training "Ademen met aandacht".   Daarnaast geeft hij wekelijkse yogalessen in Antwerpen. Peter is voorzitter van de Yoga Federatie voor Nederlandstaligen in België vzw en is bestuurder bij de Mindfulnessvereniging vzw.

Doelgroep: iedereen


8 Bewustzijn in beweging: van mindfulness naar detached mindfulness - Filip Raes

In mijn praktijk ontmoet ik vaak mensen met depressieve klachten die vastlopen in eindeloos gepieker. Het gaat niet om een storende gedachte nu en dan, maar om een voortdurende, naar binnen gerichte stroom van reflectie en overdenken. Zij ervaren het alsof ze onder een stolp leven: vervreemd van hun omgeving en verstrikt in de eigen binnenwereld. Klassieke mindfulness biedt dan niet altijd steun; de blik naar binnen kan het malen zelfs versterken. Detached mindfulness opent een ander pad. In deze workshop verkennen we deze benadering met duidelijke inzichten en ervaringsgerichte oefeningen die je meteen kan toepassen in het dagelijks leven.

Filip Raes is klinisch psycholoog, gedragstherapeut en gewoon hoogleraar aan de KU Leuven. Hij doet wetenschappelijk onderzoek naar wat mensen kwetsbaar maakt voor emotionele problemen zoals depressie en angst. Raes is auteur van de boeken “Weg van het piekeren” en “Morgen stop ik met piekeren”.

Doelgroep: iedereen


9 Opvoeden in woelige tijden: je eigen koers varen - Evelien Torfs en Valerie De Roy

Meer inzicht in: Moeilijke situaties: Wat gebeurt er precies? De rol van emoties en behoeften, Boosheid: Wat gebeurt er en hoe ga ik ermee om? In de veelheid aan opvoedingsadvies: Wat voelt juist voor mij? Wat zegt mijn eigen wijsheid over wat goed is in deze situatie? Hoe vaar ik mijn eigen koers? Wat past bij mij en bij mijn/dit kind?  We willen bijdragen aan opvoeden vanuit meer ontspanning, mildheid en zelfvertrouwen. Met een wakkere blik en een open hart.

Valerie De Roy is mama van drie kinderen, pedagoog van opleiding, meer dan 10 jaar oudertrainer en gezinsbegeleidster bij CKG geweest, werkzaam bij Magenta voor het  ondersteunen van ouders met een kind met extra zorgnoden voor een goede balans zorg - werk en leven
Evelien Torfs is mama van 2 kindjes, pedagoog van opleiding, begeleider van persoonlijke groei en heeft een groot hart voor mindfulness

Doelgroep: (Groot)ouders, opvoeders, iedereen die bezig is met het opvoeden van kinderen


10 Van Safer spaces naar Braver spaces: belonging, discomfort en veiligheid - Winny Ang en  Liesbeth Verpooten

Het gevoel van ‘belonging’ speelt een grote rol in het welbevinden en de persoonlijke ontwikkeling van mensen. De stijgende diversiteit binnen onze maatschappij is een meerwaarde maar kan de nodige uitdagingen met zich meebrengen. Eén van de hamvragen is hoe mensen zich kunnen thuis voelen (‘belonging’) binnen een bepaalde context. In ons vaardighedenonderwijs bieden we een uitgebreid leertraject aan van zowel communicatie- als klinische vaardigheden. Gevoelige onderwerpen bespreken binnen het communicatie-onderwijs vraagt een ‘disclosure' die soms de nodige ‘discomfort’ kan brengen. Je veilig genoeg (‘safe enough’) voelen is een voorwaarde om met elkaar in gesprek te gaan bij ongemakkelijke situaties en samen naar mogelijke wegen te zoeken. Hoe ga je met discomfort om? Op welke manier navigeer je als begeleider, hulpverlener, mensen tussen verschillende perspectieven? Hoe creëer je een context van veiligheid? Dit zijn vragen die we op ervaringsgerichte manier onder de loep nemen.

Winny Ang is kinder-en jeugdpsychiater en Liesbeth Verpooten is huisarts. 
Beiden zijn docent communicatie - arts & maatschappij, artsenopleiding, UAntwerpen

Doelgroep: iedereen



Workshops 15u15-16u30

11 Terug naar de bron - Edel Maex

Mindfulness is ontstaan uit de stille meditatie. Geleide meditaties geven er woorden aan.
In deze workshop verstrekken we vanuit de geleide meditatie en gaan we terug naar de bron, naar de stilte.  We oefenen samen en en we bespreken onze ervaring. 

Edel Maex is psychiater, zenleraar en een van de grondleggers van het werken met Mindfulness Training in de Lage Landen. Hij leidt al meerdere jaren een zengroep in Antwerpen.

Doelgroep: voor iedereen die nieuwsgierig is


12 Mindfulness voor beginners; zeven basishoudingen - Mia Jansen

In deze workshop bespreken en beleven we de essentie van mindfulness zoals Jon Kabat-Zinn ze beschrijft. Wat kunnen de zeven basishoudingen voor jou betekenen in jouw leven: niet-oordelen, geduld, de beginnersgeest, vertrouwen, niet-streven, acceptatie en loslaten.  De zeven accenten worden aangeraakt en toegelicht, geoefend en toegepast voor het dagelijks leven.   Alles begint met beginnen, volhouden, verdiepen, rijpen en oefenen.

Mia Jansen is bestuurslid van de Mindfulnessvereniging, geeft sessies ‘mindfulness’ en ‘verbindende communicatie’ voor leraren in scholen, begeleidt mindfulle leesgroepen en Slow Focus-sessies in musea en gallerieën.

Doelgroep: iedereen


13 Mindfulness als keuzevak in het secundair onderwijs - Jeroen Crobeck

“Waarom heb ik dit nooit op school geleerd?” Het is misschien wel de meest voorkomende reactie bij volwassenen die een mindfulness training volgden. Voor mij was dit besef het begin van mijn aspiratie om mindfulness naar het onderwijs te brengen. Hoe begin ik daar aan? Hoe motiveer ik mijn collega’s en directie?  In deze workshop wil ik niet tonen hoe het ‘moet’. Dat weet ik niet. Wel wil ik graag delen hoe ik zelf stap voor stap ben begonnen en wat ik heb geleerd door de afgelopen vijf jaar mindfulness te integreren in mijn dagelijkse bestaan als leerkracht, in mijn lessen natuurwetenschappen en door het aan te bieden als een keuzevak in de 3e graad ASO of als training voor mijn collega’s.

Jeroen Crobeck koos bewust voor een carrière als leerkracht met de aspiratie om mindfulness een plek te geven binnen het onderwijssysteem. Naast wetenschappelijke vakken geeft hij al een vijftal jaren mindfulness als keuzevak binnen de 3e graad ASO van het Xaveriuscollege in Borgerhout. De afgelopen 4 jaar begeleidde hij Europese studenten in een Erasmus+ project rond mindfulness en kunst in het lager en kleuteronderwijs op AP hogeschool. Zijn carrière als leerkracht combineert hij met het geven van training aan leerkrachten, studenten,...

Doelgroep: leerkrachten, directie, onderwijspersoneel,...


14 Mindfulness en helingsprocessen - Luc Debaene

In deze workshop zoeken we samen antwoord op de vragen:
- Wat is een helingsproces? Hoe kijken we ernaar? Van helingsproces naar bewustzijns- ontwikkeling?
- Wat zijn fasen bij een helingsproces?
- Wat kan mindfulness betekenen bij een helingsproces?
- Hoe kan je helend aanwezig zijn bij iemand anders?
Vertrekkend van een geleide meditatie verkennen we wat speelt bij heling en wisselen we dit uit met elkaar in een veilige en respectvolle sfeer.

Luc Debaene was vroeger huisarts en docent Communicatievaardigheden aan de Universiteit Antwerpen. Hij blijft als psychotherapeut actief.

Doelgroep:  iedereen


15 Kennismaking met compassietraining: common humanity - Philippe Van Elsen en Tine Van Haegenborgh

Kennismaking met de inhoud en structuur van compassietraining aan de hand van oefeningen. Wat is compassie eigenlijk ? Hoe kan mededogen ons helpen in de preventie van burn-out ? In het omgaan met de werkelijkheid zoals ze zich nu aandient ? Hoe gaan mindfulness en compassie samen ? Hoe helpt compassietraining ons als partner, als ouder, als huisarts ?

Philippe Van Elsen is huisarts, mindfulnesstrainer geïnspireerd door Edel Maex, meditatiebegeleider, (zen)beoefener, partner, vader en grootvader.

Tine Van Haegenborgh is huisarts, mindfulnesstrainer geïnspireerd door Edel Maex, meditatiebegeleider, (zen)beoefener, partner en moeder.
Doelgroep:  iedereen


16 Verbinden in polariserende tijden met improvisatie als kompas - Katelijne Baetens en Barbara Breebaart

Hoe blijf je in contact met anderen wanneer meningen botsen en verschillen uitvergroot worden? In deze speelse workshop verkennen we hoe improvisatie-theater ons kan helpen om te verbinden met elkaar.  Improvisatie nodigt uit tot luisteren op een dieper niveau, tot het toelaten van verwondering en het durven veranderen door wat de ander brengt. Samen oefenen we in openheid, in het laten ontstaan van iets nieuws tussen mensen. Je leert hoe je je medespeler – of gesprekspartner – laat schitteren, en hoe dat ook jou versterkt.  Verwacht geen theorie, maar ervaringsgerichte oefeningen die je uitnodigen tot speelsheid, nieuwsgierigheid en verbinding. Geen toneelervaring nodig – enkel bereidheid om je te laten verrassen.

Katelijne Baetens, arts en communicatietrainer bij Communiceren in de zorg
Barbara Breebaart, arts en communicatietrainer in het vaardighedenteam van de faculteit geneeskunde aan de Universiteit Antwerpen

Doelgroep: iedereen


17 Je bent al in verbinding! Els Van Ginniken

Niets in het universum bestaat op zichzelf; alles is in verbinding met alles. We denken onszelf echter meestal tot een afgescheiden ik, los van alles en iedereen. Vandaaruit proberen we dan verbinding te creëren of juist relatie te vermijden. In werkelijkheid, of je het nu wil of niet, ben je altijd in relatie. Het is al zo.
Door meditatief af te stemmen (al bewegend en zittend) ervaar je hoe het is om te rusten in deze realiteit van in-verbinding-zijn en geen afgescheiden identiteit te zijn. Het is een ontspannen en vreugdevolle zijnswijze die los staat van je geschiedenis en omstandigheden.

Els Van Ginneken is leraar Zijnsoriëntatie en arts. In haar cursussen en individuele begeleidingen combineert ze inzichten uit de westerse psychologie met oosterse spiritualiteit, met name Tibetaans Dzogchen boeddhisme. Deze verbinding maakt integratie van de rijkdom van je wezen in het leven van alledag mogelijk.

Doelgroep: iedereen


18 Mindful leiderschap: de moed om te vallen en weer op te staan - Jan Jacobs

Leiderschap is niet alleen een rol, het is een beoefening. Een voortdurende dans tussen richting geven en loslaten, tussen weten en niet-weten, tussen hoofd en hart.  In deze workshop nodigt Jan Jacobs je uit om leiderschap te zien als een vorm van mindfulness — een bewust aanwezig zijn, in contact met jezelf, de ander en het grotere geheel waarin je werkt. Vanuit zijn aankomende boek over authentiek leiderschap en zijn ervaring in zorg, politiek en organisatiecoaching, verkent hij wat er gebeurt als leiders struikelen, twijfelen of vallen.

Hoe blijf je trouw aan jezelf als mens (persoonlijk leiderschap)? Hoe blijf je in verbinding, ook als spanning of conflict opduikt (relationeel leiderschap)? En hoe kun je als organisatie leren groeien doorheen crisis en verandering (organisatieleiderschap)? 

 Een uitnodiging tot vertragen, voelen en met mildheid kijken naar de werkelijkheid zoals ze is — om van daaruit met meer helderheid, moed en menselijkheid leiding te geven.

Jan Jacobs is directeur in de zorg, voorzitter van de Mindfulnessvereniging en actief in de lokale politiek. Hij kent van dichtbij de druk, de twijfel en de schoonheid van leidinggeven in uitdagende tijden. Vanuit zijn ervaring helpt hij leiders en teams om te vertragen, bewuster te handelen en mens te blijven — ook wanneer de druk hoog is.
Met zijn aankomende boek over authentiek leiderschap (verwacht maart 2026) nodigt hij uit tot een nieuwe vorm van leiderschap: echt, aanwezig en moedig.

Doelgroep: iedereen


19 Mindful met je baby - Eva Van Bocxlaer en Ineke Van Mulders

Je maakt kennis met de mindful ouderschapstraining voor ouders met een baby tot 18 maanden. De training richt zich op het verminderen van stress bij prille ouders en het verbeteren van de kwaliteit van de ouder-kind relatie. De interventie integreert mindfulnesstraining en een Infant mental health visie. In 6 van de 8 wekelijkse bijeenkomsten en de follow-up sessie zijn ouders samen met hun baby aanwezig.
In de workshop bespreken we enkele concepten en ervaren we meditaties die in de training aan bod komen.

Eva Van Bocxlaer: Klinisch psycholoog neonatale intensieve zorgen UZ Brussel. Begeleidt ouders in de perinatale periode, geeft groepssessies ‘mindful met je baby’.
Ineke Van Mulders: Klinisch psycholoog en mindfulnesstrainer. Begeleidt op mindfulness gebaseerde groepsprogramma's in de perinatale periode: 'Mindfulness tijdens de zwangerschap' en 'Mindful met je baby'.

Doelgroep: ieder die interesse heeft of betrokken is in de zorg voor ouder-kind


20 Mindfulness en ouderen - Veerle Mertens

De oudere mens is een mens met een verleden en ook  met een verlangen. Een mens met mogelijkheden en soms ook met zorgen.
- Mindfulness zit in de houding van omgaan  met , in de bejegening van de mens als mens.
- Mindfulness therapie kan aangewend worden door de zorgverstrekker als een niet farmacologische interventie bij aandoeningen zoals chronische pijn, angst, depressie, stemmingsstoornissen, posttraumatische stress stoornis, na een verblijf op de intensieve zorgen, de ziekte van Parkinson, kanker, hartfalen, hypertensie, eetstoornissen, diabetes, slaapstoornissen, aandachtstoornissen, cognitieve problemen, executief functioneren,...
Ook het oudere individu of de oudere zorgvrager zelf kan door mindfulness komen tot aanvaarding van zichzelf en zijn aandoeningen, zijn sociale relaties verhogen, zijn zelfzorg, levensstijl en psychologisch welbevinden op gezondheidsvlak verbeteren, nieuwe perspectieven en strategieën ontwikkelen in het omgaan met negatieve situaties waardoor een gevoel van vrijheid ontstaat.
- Mindfulness zorgt eveneens voor het verhogen van de draagkracht bij de zorgverstrekkers, verbeterd het psychisch welbevinden en de mildheid naar zichzelf en de oudere zorgvrager.

Deze 3 niveaus worden geëxploreerd aan de hand van casussen in kleine werkgroepjes.  

Dr. Veerle Mertens Phd, is Geriater, oprichter van het zorgprogramma geriatrie UZA en medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de transmurale en anderhalve lijn zorg voor de oudere patiënt.

Doelgroep: Iedereen met een hart voor oudere personen.