Mindfulness Symposium 2023

Donderdag 9 februari 2023 
van 9.30 tot 17.30 uur in Universiteit Antwerpen, Wilrijk

Thema: Mindfulness, met de tijd als bondgenoot

‘Neem niet je tijd. En laat de tijd je nemen’
(uit ‘Laat’ van Leonard Nolens).


Of vertraag. We deden het even tijdens de pandemie. Noodgedwongen. Met sommigen hebben we de weldaad ervan ervaren. Maar raken het kwijt. Want er moet, er moet meer, het moet vlug. Druk. De tijd krijgt geen ruimte. De prijs is hoog.

Een ander verhaal voor de zorgverleners. Niet die weldaad van het vertragen maar extreme druk. Want er moest, er moest meer, het moest vlug. De tijd kreeg geen ruimte. De naweeën zijn nog voelbaar. De prijs is hoog.

Ook mindfulness vraagt een respectvol omgaan met tijd. Het is wat we doen als we ‘stoppen’ en ‘kijken’. En zie wat er gebeurt: in die tijd kan ruimte ontstaan, openheid voor wat zich aandient. Dan kunnen we oefenen in het omgaan met het strelen en het schuren van het leven.

‘Als wij wat vertragen, kunnen kinderen in verbinding met ons verder. Die traagheid brengt je samen sneller waar je wilt zijn en brengt je in een voller contact en verbinding met elkaar onderweg’. (uit ‘Van hart tot hart’, Binu Singh)

Programma

Voormiddag

9.30 uur: Ontvangst

10.00 uur: Welkom door:

  • Jan Jacobs, voorzitter Mindfulnessvereniging vzw
  • Prof. dr. Katrien Bombeke, BaMa geneeskunde aan de Universiteit Antwerpen              

10.10 uur: Dr. Edel Maex, psychiater en zenleraar: ‘Het kan anders, naar een ommekeer in ons denken en doen’

10.40 uur: Professor dr. Filip Raes, KU Leuven, mindfulnessonderzoek en medewerker van het Leuven Mindfulness Center: ‘Stand van zaken van het wetenschappelijk onderzoek’

11.10 uur: Pauze

11.35 uur: Dr. Binu Singh, kinder- en jeugdpsychiater, verbonden aan het Universitair Psychiatrisch Centrum, KU-Leuven: ‘Slowfulness’

12.30 Pauze


Namiddag

2 keuzes uit een variatie aan workshops over Mindfulness in het leven; in de opvoeding, de zorg en het onderwijs.

13.30 tot 14.45 uur: workshop 1

14.45 uur: pauze

15.15 tot 16.30 uur: workshop 2

16.30 uur: panelgesprek o.l.v. moderator: Jan Jacobs

17.00 uur: receptie

Workshops

1. De beginnersmind

De meeste tijd van ons leven, brengen we door op automatische piloot. We herhalen ons doen en laten en we herhalen zelfs met regelmaat onze gedachten. Hier en nu kunnen we de vraag stellen of we onszelf herhalen of werkelijk fris in het moment aanwezig zijn? Bekijken we de werkelijkheid als een waarheid en vol vaststaande concepten of oefenen we de werkelijkheid te ervaren als iets wat niet te grijpen valt, als iets wat zich voortdurend ontvouwt?
In deze workshop gaan we aan de slag met één van de basiskwaliteiten van mindfulness: Fris opnieuw beginnen, of de beginnersmind. We gaan ons her-inneren hoe het is om fris te zijn, verwondering toe te laten, en niet weten. Hier en nu, dit moment, helemaal nieuw. Of misschien kennen en weten we dit al?

Marleen Van den Bosch is maatschappelijk werker, gesprekstherapeute, mindfulnesstrainer, dharmalerares in de traditie van Thich Nhat Hahn.

Doelgroep: iedereen

2. Yin Yoga & Mindfulness

Yin Yoga kan helpen om tot rust te komen en te herstellen van onze dagelijkse stress. Yin Yoga bestaat uit eenvoudige, voor iedereen toegankelijke poses, waarbij de houdingen gedurende enkele minuten aangehouden worden. Terwijl het lichaam enkele minuten in eenzelfde positie blijft, razen de gedachten natuurlijk door. En dat is het uitstekende moment voor een korte meditatie. De posities nodigen ook uit om naar binnen te keren, om stil te worden. Je wordt door de stretches heen geleid met elementen uit mindfulness en een eenvoudige uitleg over het effect hiervan op de spieren, ligamenten, organen en meridianen.
Deelnemers aan deze workshop brengen zelf een yogamatje mee.

Liesbet Sap is vroedvrouw, maatschappelijk werker, mama van 3 kinderen en yogadocente. Gepassioneerd door stilte, de bergen en door de mens.

Doelgroep: Yin yoga is voor iedereen toegankelijk, ongeacht voorkennis of lichaamsconditie

3. Jin Shin Jyutsu: een oude Japanse geneeskunst  

Jin Shin Jyutsu is een oude kunst voor het harmoniseren van levensenergie in het lichaam. Lichaam, mind en geest worden gebalanceerd door gebruik van handen. JSJ kwam vanuit Japan naar het Westen. De letterlijke vertaling luidt ‘Kunst (Jyutsu) van de Schepper (Shin) door de wetende, mededogende mens (Jin)’. Een JSJ practitioner raakt met respect en mildheid iemands lichaam aan volgens op maat gekozen stappenpatronen die gestagneerde energie weer doen stromen. Zelfhulp vormt een essentieel onderdeel. Zoals in Mindfulness is de adem belangrijk, zonder die te willen sturen. Ook de bejegeningswijze – aanwezig zijn bij het lichaam, bij wat zich in het hier en nu aandient – raakt aan die van Mindfulness. Regelmatige toepassing bevordert fysiek, emotioneel en mentaal welbevinden en biedt kans om zichzelf beter te leren kennen. Hoewel de aanwending bestaat uit zacht lichaamsaanraken, zijn er effecten op body, mind én spirit. De workshop introduceert de essentie van JSJ en haar toepassingsmogelijkheden en laat kennismaken met zelfhulp.

Greet Geenen is klinisch psycholoog (Ph.D.), psychotherapeut en Jin Shin Jyutsu practitioner.

Doelgroep: voor hulpverleners en alle geïnteresseerden

4. Mindfulness Based Health Living - Mindfulness en gezondheid

We willen allemaal een zo lang en gezond mogelijk leven leiden. Maar wat ís gezondheid eigenlijk? De afwezigheid van ziekte? En wat zou er voor nodig kunnen zijn om gezondheid te ervaren?

In deze workshop maak je kennis met MBHL, Mindfulness based Healthy Living. Een programma waarin ‘mindfulness’ en ‘positieve gezondheid’ samenkomen.
Het is gebruikt bij het Europees SEFAC onderzoek naar wat mindfulness en sociale betrokkenheid doet met gezondheid. (EMC)

Je ervaart tijdens de workshop verschillende elementen uit het programma en je ontdekt hoe MBHL bijdraagt aan een zo lang en gezond mogelijk leven.
Ga jij MBHL inzetten?

Marijke van Duinhoven is mindfulnesstrainer en compassietrainer.
Annemieke van Duinhoven is mindfulnesstrainer en trainer positieve gezondheid.
Samen hebben zij het MBHL-programma ontwikkeld.

Doelgroep: Voor mensen die:
Nieuwsgierig zijn naar de bredere kijk op gezondheid.
Voelen dat gezondheid meer is dan afwezigheid van ziekte.
Willen weten hoe je kan bijdragen aan de landelijke (BE en NL) accentverschuiving van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag

5. Mindfulness, Compassie en Trauma

Een (complex) posttraumatisch stresssyndroom geeft symptomen op verschillende terreinen. Er is het psychofysiologische effect door de aanhoudende arousal in het lichaam. Er is het effect op de relatie met zichzelf, de hechtingsstijl en de gevolgen van het (gedeeltelijk) dissociëren van emoties, fysieke reacties of complexere zijnstoestanden. Tenslotte heeft het doormaken van een traumatische ervaring een effect op wereldbeeld met existentiële en spirituele uitlopers. Trauma veroorzaakt vaak een compartimentalisatie in de persoon die in stand wordt gehouden om een zekere mentale balans te behouden. Daar hangt echter vaak een prijs aan. Gezien de specifieke kenmerken van mensen die lijden aan een posttraumatisch stresssyndroom dient men de meditaties uit de mindfulness en de compassietraining op maat te herschrijven voor deze groep. Dit kader wordt in de workshop voorgesteld.

Marc Van Steenkiste is psychiater met diverse psychotherapeutische opleidingen (Psychoanalyse, Systeem, Mindfulness-Compassie en helemaal in het begin Bio-Energetica)

Doelgroep: voor iedereen die een affiniteit heeft met het onderwerp “trauma” en openstaat voor mindfulness en compassie.

6. Mindful in zorg

Zorg verlenen brengt ons in alle staten: vreugde, geluk, ontroering, warmte, openheid, helderheid, energie, geloof, dankbaarheid, hoop, liefde, ... alsook onmacht, wanhoop, afkeer, verbittering, ergernis, verontwaardiging, woede, fight/flight/freeze, zinsverbijstering, verdriet, pijn,...

Onafgezien van de staat waarin we vertoeven, onafgezien van wat er al dan niet kan gedaan worden, ‘aanwezig zijn als een levend wezen samen met een ander levend wezen’, daar gaat het in weze om in hulpverlening. Een menselijke zoektocht zonder einde die ons met elkaar verbindt. Mindfulness is zo aanwezig zijn.
In de workshop staan we hier samen bij stil, bij deze zoektocht, en bij hoe mindfulness het pad verlicht.

Jan De Vos is kinder- en jeugdpsychiater, systeempsychotherapeut, mindfulnessmeditatieleraar
mfc Ademvzw te Lovenjoel, freelance consultant in jeugdzorg.

Doelgroep: voor iedereen die zorg verleent.

7. Bosbaden - bewust (her)verbinden met de natuur  

Tijdens een bosbad gaan we ons bewust verbinden met de natuur. In plaats van ons te verbinden met het ‘world wide web’ stemmen we ons af op het ‘wood wide web’. De uitnodiging is om te verstillen, te vertragen en met onze zintuigen onze aandacht bewust te richten op de natuur rondom ons.

Een bosbad heeft een vaste structuur: Het Begin - Het Magische Midden - De Afronding.
Aan de hand van verschillende uitnodigingen kan je zelf de effecten van het bos ervaren.

Didier Anthonis is mindfulnesstrainer en supervisor, daarnaast is hij ook Shinrin-yoku (bosbaden-) gids. Hij is recent gepensioneerd officier bij Defensie en heeft een groot aandeel in het implementeren van mindfulness binnen Defensie. Met zijn zoon richtte hij CHOWA-Voor een leven in Balans op.

Doelgroep: voor iedereen die nieuwsgierig is en de helende kracht van de natuur wil ervaren.

8. Mindful omgaan met verlies & rouw

In de loop van ons leven worden we allemaal geconfronteerd met verschillende verlieservaringen en toch weten we vaak niet hoe om te gaan met rouw, noch onze eigen rouw noch die van anderen. In deze workshop kijken we samen naar wat rouwen eigenlijk is en hoe mindfulness ons kan helpen om ermee om te gaan.

Dominique Guiette is mindfulnesstrainer bij de federale overheid, workshopbegeleider verlies & rouwondersteuning.

Doelgroep: iedereen die geïnteresseerd is.

9. Leren mediteren

In deze workshop krijg je een aanzet tot leren mediteren. Meditatie is de basistechniek van het werken met Mindfulness.

Meditatie is heel eenvoudig: stil worden, je geest en je hart openen, aanwezig zijn.

Dr. Edel Maex is psychiater en zenleraar.

Doelgroep: iedereen.

10. Mindfulness in heel de lagere school. Hoe pak je het aan?

Leerlingen van de lagere school staan erg open voor mindfulness. Maar hoe begin je eraan als leerkracht?
Tijdens deze workshop vertelt An hoe het van korte oefeningen in haar klas groeide naar het geven van mindfulness in heel de lagere school.
An doet ook een aantal oefeningen die je dadelijk in de klaspraktijk kan gebruiken.

An Van der Voort is leerkracht Sociaal Emotioneel Leren (SEL) in de lagere school Sint-Jozefsinstituut te Borsbeek

Doelgroep: voor leerkrachten, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren, directies van de lagere school en alle andere geïnteresseerden.

11. Schildpadtijd - oefenen in aandacht  

Wens jij graag, op een laagdrempelige en speelse manier, mindfulness toe te passen in de klas en/of thuis? Dan is deze workshop wat voor jou. Schildpadtijd nemen, dat doe je samen met schildpad Keya, eekhoorn Nootje en mevrouw Vlecht. Zij nemen kinderen en hun opvoeders/begeleiders mee op aandachtavontuur via verhalen, eenvoudige aandachtsoefeningen en meditaties. Dagelijks een momentje Schildpadtijd inlassen wordt zo een peulenschil. Mogelijke positieve bijwerkingen zijn toename van focus en geduld, betere regulatie van emoties, meer begrip voor jezelf en anderen, oog en dankbaarheid voor het alledaagse.

Gritta Maes is voormalig leerkracht lager onderwijs. Ze schoolde zich om tot mindfulnessgids en begeleidt al jaren in haar praktijk ‘Schildpadtijd’ kinderen en volwassenen, op weg naar een rustiger, (mentaal) gezonder en evenwichtiger leven. In juni 2022 verscheen haar mindful zelfzorgboek 'Schildpadtijd - oefenen in aandacht'.

Doelgroep: voor leerkrachten en volwassenen die kinderen begeleiden van 5 tot 10 jaar.

12. Artonaut: mindful reizen door kunstwerken

Beleef kunst vanuit doe, denk, voel- en schrijfopdrachten van de Artonaut.
Met deze methodiek houdt kunst je aandacht langer vast.
Tijdens de workshop dompelen we je onder in kunstwerken aan de hand van de Artonaut
en zoeken we samen naar manieren om dit in jouw werkpraktijk toe te passen.

Karolien Bogaerts is kunsteducator en Joke Schrauwen is docent kunst en cultuur. Ze hebben samen het platform #Ruimtereizigers opgericht. Een ruimtereiziger reist door de stad, de natuur en de kunsten. We nemen schetsboek, pen en een open geest mee op pad. Spieden naar nieuwe invalshoeken. Hoppen van indrukken naar ideeën en broeden op manieren om ze in te kleuren…

Doelgroep: onderwijs, coaches, alle geïnteresseerden.

13. Aandacht voor de gevoelstoon: ZUMIS zingen en bewegen rond intenties en emoties  

Tijdens deze workshop ontdekken we wat ZUMIS zingen en bewegen met ons doet. ZUMIS zijn korte, krachtige liedjes die elk een specifieke intentie of emotie aanraken. Een paar minuutjes zumiën geeft kinderen en volwassenen voeling met zichzelf en hun omgeving.
We brengen onze aandacht naar onze gevoelstoon en geven deze klank en beweging.
We leren een paar ZUMIS en creëren samen een korte ZUMI over wat er zich op het moment aanbiedt. We laten ons inspireren om hier ook nadien mee verder te gaan zowel voor onszelf als met een groep. Om deel te nemen aan deze ludieke workshop heb je geen muzikale voorkennis nodig.

Barbara Cool is muzikante, muziekdocente en oprichter van het ZUMIS concept. Ze geeft al 25 jaar les rond muziek, improvisatie en klankexpressie in verschillende muziekacademies. Barbara creëert workshops en opleidingen voor kinderen en volwassenen in scholen en op aanvraag. Als natuurgids biedt Barbara ook natuurworkshops aan waar de beleving van natuur en klank centraal staan.

Doelgroep: leerkrachten van kinderen van het kleuter- en basisonderwijs, ouders en coaches die kinderen begeleiden en iedereen die geïnteresseerd is om te ontdekken wat klank met je doet.

14. Kleine mindfulle momenten in de klas

Via kleine mindfulness momentjes in de klas geef je leerlingen de kans om even tot zichzelf te komen, om even de (klas)omgeving te laten voor het wat is en vervolgens met hernieuwde aandacht bij de les te komen. Deze kleine momentjes kunnen perfect aan het begin van de les, vlak voor of na een evaluatie of wanneer je aanvoelt dat de emmertjes bij de leerlingen vol zitten. Ze nemen slechts enkele minuutjes in beslag, maar kunnen een zinvolle bijdrage betekenen voor leerling, leerkracht en klas(sfeer).

Greet Vermeiren is mindfulnessbeoefenaar, leerkracht geschiedenis/gedragswetenschappen en graadcoördinator 3de graad van het Klein Seminarie te Hoogstraten.

Doelgroep: leerkrachten secundair onderwijs

15. Hechting, authenticiteit en mindful zelfcompassie bij jonge kinderen en hun ouders

Elke baby wordt geboren met een blauwdruk om zich te hechten aan de belangrijkste verzorger. En elk kind wordt geboren om zijn of haar potentieel in de wereld te brengen. De wisselwerking tussen ouder en kind bepaalt in sterke mate het psychologisch en cognitief fundament van het kind in ontwikkeling. In deze workshop staan we stil bij hoe mindfulness en zelfcompassie bijdragen aan het voluit leven en vieren van onze kinderen die onze toekomst vormen.

Lydia Castiglione is levensloop psycholoog en mindfulnesstrainer. Met 10 jaar expertise in mindfulness als trainer, docent en supervisor, begeleidt ze ook workshops, cursussen en trainingen voor (nieuwe) moeders en iedereen in elk moment van de levensloop.

Doelgroep: voor ouders van baby’s en peuters, kinderverzorgers, coördinatoren kinderdagverblijven, beleidsmakers… en iedereen met interesse in de ontwikkeling van het jonge kind.

16. Mindful Opvoeden

Verlang jij ook een rustige ouder of leerkracht te zijn die toch sterk in zijn schoenen staat? Wil je graag je emoties beter herkennen en sturen? Wil je meer genieten van je rol als ouder of leerkracht?

In deze workshop leer je verstaan hoe het komt dat je bij stress in je automatisch brein schiet en hoe je handelingsmogelijkheden dan beperkt worden. Maar vooral, je leert hoe mindfulness een antwoord kan bieden op het doorbreken van deze automatische reactiepatronen. Mindfulness biedt een weg naar keuzevrijheid, zodat je meer die ouder of leerkracht kunt zijn die je wilt zijn!

Matthea Belis is klinisch orthopedagoog, relatie- en gezinstherapeut, trainer Mindful Parenting.
Naast haar klinisch werk met koppels en gezinnen, geeft zij trainingen rond ouderschap (Mindful Opvoeden, Omgaan met meningsverschillen in de opvoeding, etc.)

Doelgroep: voor ouders, leerkrachten, opvoeders, begeleiders, ...

17. Hoe is 't nu echt?

Deze workshop is een herhaling van de workshop "Mindfulness" die de Karel de Grote Hogeschool organiseerde tijdens de avond over mentaal welzijn (24/11/2022).
Wil je vanuit de vraag "Hoe is 't nu echt?" leerlingen, studenten, collega's, jezelf laten kennismaken met Mindfulness? Dan is deze workshop iets voor jou.

De workshop gaat over opmerkzaam zijn, even stoppen, korte meditaties doen met beide voetjes op de grond. Even contact maken met jezelf.
In deze workshop leer je hoe je dat doet en/of hoe je anderen daarin kan begeleiden.

Evelyn Goris is lector "Zelfmanagement", "Pensée Créative", "Connectez-vous à vous-même" binnen de opleiding "Organisatie & Management" van de Karel de Grote Hogeschool.

Doelgroep: Iedereen die groepen tot 20 jongeren/leerlingen/studenten/volwassenen/collega's wil laten kennismaken met Mindfulness. Iedereen die wil stilstaan bij de vraag "Hoe is 't nu echt?"

18. Omgaan met grenzen: een nieuwe training in de opleiding geneeskunde.  

N.a.v. een recent artikel over grensoverschrijdend gedrag bij jonge artsen en studenten geneeskunde in Vlaanderen, stond onze Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen aan de UA stil bij hoe we het ontwikkelen van professioneel gedrag, en de communicatie hierover, verder kunnen ondersteunen. Eén van de concrete initiatieven was een nieuwe communicatietraining in 3de Bachelor over omgaan met grenzen. De nieuwe les is o.a. gebaseerd op het vlaggensysteem van Sensoa en een mindfulness oefening uit de communicatietraining van Edel Maex. In deze workshop laten we de deelnemers proeven van een aantal oefeningen uit de les, en wisselen we graag feedback en ervaringen met dit onderwerp in het hoger onderwijs en/of de klinische werkvloer uit.

Katrien Bombeke is huisarts en prof. communicatie-vaardighedenonderwijs in de BaMa geneeskunde aan de Universiteit Antwerpen.

Doelgroep: lesgevers in het hoger (sec.) onderwijs, hulpverleners.

19. De weg naar zelfzorg langs mindfulness bij hulpverleners

Hulpverleners komen regelmatig in aanraking met lijden, falen, verlies, wanhoop en eindigheid. Kortom: het leven in zijn beschadigde en vaak tragische kant. Het is hard om getuige te zijn van het lijden van een cliënt en op sommige momenten rest niets anders dan onvoorwaardelijk bij hem of haar aanwezig te zijn.
Bijgevolg kunnen hulpverleners momenten van fysieke en emotionele vermoeidheid ervaren. Het cultiveren van zelfzorg door mindfulness te beoefenen kan ons helpen om ‘wakend present’ te zijn bij het lijden van sommige cliënten en toch in relatie te blijven met hen.

Farah Tellier is integratief psychotherapeut, bemiddelaar, pedagoog, gezinswetenschapper.

Doelgroep: voor hulpverleners algemeen

20. Met volle aandacht consulteren. Mindful practice voor artsen  

In deze workshop willen we met behulp van kleine mindful oefeningen kennismaken met ‘mindful practice’, en ervaren wat het betekent en opbrengt. Na deze workshop zullen deelnemers in staat zijn om:

  • zelf kleine aandachtsoefeningen in de praktijk (kliniek of onderwijs) toe te passen.
  • bewuster de stromen van gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties tijdens het arts-patiënt communiceren en klinisch redeneren waar te nemen.
  • deze ervaringen te kaderen binnen een aantal nieuwe concepten: het communicatiekompas, aandacht, nieuwsgierigheid, beginner’s mind en aanwezigheid, en ‘inner operating system’ van communiceren en van klinisch redeneren.

Dr. Luc Debaene is voormalig huisarts en voormalig docent Communicatievaardigheden en Klinisch Redeneren van de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen van de Universiteit Antwerpen.

Doelgroep: voor artsen: alle disciplines zijn welkom

21. Talent Aan Zet: mindfulness in sociaal-sportief werk

Talent Aan Zet is een weerbaarheidstraining o.b.v. thaiboks, Rots & Water en mindfulness. Thaiboksclub Team Antwerp Piranhas, gelegen op het Kiel, schreef deze training uit voor haar jongeren tussen 14 en 18 jaar n.a.v. de hoge emotionele noden bij de jongeren tijdens de coronacrisis. Op deze manier wil de club haar -grotendeels kwetsbare- leden niet alleen sporttechnisch versterken, maar ook bouwen aan hun zelfbewustzijn, zelfvertrouwen en zelfsturing om zo in hun uitdagende context te komen tot betere sociale uitkomsten.

Zoë Parys is bij Team Antwerp Piranhas coördinator van en lesgever bij de Talent Aan Zet-training. Zij volgde de professionele opleiding Mindfulness bij Edel Maex. Daarnaast is ze Rots & Water-trainer en heeft ze een achtergrond als leerkracht en opvoeder.

Doelgroep: voor begeleiders/leerkrachten van (kwetsbare) jongeren secundair onderwijs - maar iedereen is welkom.

Praktische informatie

Prijs

  • Als lid van Mindfulnessvereniging vzw betaal je 50 euro (deelname symposium)
  • Als je geen lid bent van Mindfulnessvereniging vzw betaal je 75 euro voor deelname aan het symposium
  • Als student betaal je 10 euro

Hoe inschrijven

Via onderstaande knop kan je nu definitief inschrijven en twee keuzes maken voor de workshops in de namiddag:

Ja, ik schrijf me in

Bij inschrijven vragen we je ook te bevestigen of je deelneemt aan de receptie.

Voor artsen is accreditering aangevraagd voor ethiek en economie.

Na inschrijving ontvang je een bevestiging via mail met de nodige informatie. Je kan je betaling doen op het rekeningnummer BE58 5230 8121 8579. De inschrijving is definitief na ontvangst van betaling.

Mogen we je vriendelijk verzoeken om dit initiatief onder de aandacht te brengen van leraren, zorgverleners, ouders en alle geïnteresseerden.

Enkele dagen voor 9 februari ontvang je nog een mail met concrete afspraken.


Vriendelijke groeten

Vanwege het bestuur van Mindfulnessvereniging VZW