Mindful Lezen

Wat mindfulness niet is
En wat dan wel

Edel Maex

photo-1519791883288-dc8bd696e667

Wat betekent mindful een boek lezen?

We lezen samen het boek van Edel Maex op een mindfulle wijze. We doen dit vanuit een open houding. Wat staat er? Hoe lees ik dit?

We spreken, waarbij we onze gedachten en ons leven spiegelen aan de inzichten van het boek.
We luisteren, open en mild, naar wat ieder daarover met ons deelt.

Alle verdediging, overtuiging, reactie op de ander laten we varen om de meerstemmigheid van onze gedachten te laten groeien.

Een mindful leesgroep stimuleert het vrije denken; moedigt aan om gedachten en twijfels te ordenen; om pijn, verdriet, boosheid, angst, schuld en schaamte te overstijgen. We creëren openingen naar nieuwe zingeving, verbinding, vreugde, solidaire actie en welzijn door ons te laten inspireren door het boek en door elkaar.

Wat is het niet?

Het is geen therapeutische sessie.

Het is geen literaire analyse. 

We willen elkaar niet overtuigen. 

We willen ‘de’ waarheid niet zoeken.

photo-1553729784-e91953dec042
Mia Jansen (1)

Een vaste facilitator

Het leesmoment wordt begeleid door een vaste facilitator.

Een facilitator heeft een dubbele rol, enerzijds is hij/zij verantwoordelijk voor de uitnodiging en het verloop van de sessie.

Anderzijds participeert hij/zij ook aan het gesprek, want deze sessie is een gezamenlijk gebeuren van alle deelnemers.

Mia Jansen begeleidt deze leesgroep.

​​Wie kan aan de leesmomenten deelnemen?

Iedereen die bereid is een fragment uit het boek van Edel Maex vooraf te lezen en samen met anderen op een mindfulle en verbindende manier wil reflecteren over de inzichten van het boek.
Het is geen vereiste om een mindfulnesstraining te hebben gevolgd.​

Hoe ziet een mindful leesmoment eruit?

We starten met een meditatief moment. Vervolgens zijn er twee of drie luister- en deelrondes waarin we reflecteren over de inhoud van het gelezen gedeelte van het boek. We sluiten af met een meditatief moment en een deelronde.

We raden aan een schriftje bij te houden, waarin tijdens het lezen en tijdens de sessies vragen en reflecties kunnen genoteerd worden.

Structuur van een sessie

Meditatie en Check-in:
Hoe zit ik er nu bij?

Luisterronde één:
Wat heeft me geraakt in dit fragment? We luisteren met open milde aandacht en geven geen commentaar. We gaan niet in dialoog, maar delen onze gedachten.

Luisterronde twee: 

Wat viel me op in de inbreng van de anderen; nieuwe verwoordingen of reflecties op basis van wat je hebt gehoord. Wat had je zelf niet opgemerkt? Wat werd eventueel nog versterkt.

Luisterronde drie:
Wat betekent deze inhoud nu voor mijn leven? Wat heb ik hieromtrent zelf reeds meegemaakt? Heb ik iets gelijkaardigs meegemaakt? In welke omstandigheden zou me dit inzicht kunnen inspireren? Welke obstakels ervaar ik dan in mezelf?

Meditatie en Check-out:
Meditatief en ruimte om mee te delen: ‘Wat neem ik mee? Wat resoneert nu in mij?’

Inhoud sessies:

15 oktober 2025

Over de zin en onzin van een hype 
tot en met
Niet oordelen

Pagina 5 - 15

22 oktober 2025

Boeddhisme 
tot en met
Rustig ademen

Pagina 16 - 27

29 oktober 2025

Loslaten 
tot en met 
Moeten 

Pagina 28 - 43

5 november 2025

Passief
tot en met 
Een bejegeningswijze

Pagina 44 - 55