Mindfulness Symposium 2025

symposium1

'Wat kunnen we doen?'
Mindfulness in de wereld

"De wereld wordt pas menselijk,
als zij voorwerp van gesprek is.
Pas als we erover spreken,
vermenselijken wij zowel wat zich in de wereld
als in onszelf afspeelt."

- Hannah Arendt, New York 1970
Uit ‘Het tij keren’ Joke J. Hermsen, 2019

Programma

'Wat kunnen we doen?'
In de voormiddag gaan drie gastsprekers dit gesprek met ons aan, elk vanuit hun invalshoek.

  • 'En nu de doe-modus'
    Edel Maex,
     psychiater en meditatie-leraar

  • 'Wat kunnen we doen? Elke keer opnieuw beginnen'
    Filip Raes
    , professor psychologie, mindfulnessonderzoeker

  • 'Tijd is hoop'
    Joke J. Hermsen
    , schrijver en filosoof

In de namiddag is er keuze uit een variatie aan workshops over de toepassing van mindfulness in het leven, in opvoeding, in de zorg, in het onderwijs.

We sluiten dit achtste symposium af met een receptie.

Ben je actief in het onderwijs of de hulpverlening, of ben je gewoon geïnteresseerd in mindfulness?
Iedereen is welkom.

Workshops

In de namiddag kan je deelnemen aan twee workshops; één voor de pauze en één erna. 
Bij inschrijving kies je meteen twee workshops uit deze lijst:

Workshops Deel 1:

Mindful leiderschap - Dries Elsen

Ontwaken met de natuur - Didier Anthonis

Mindfulness in het museum - Daphne Mulders - Veendorp & Jolien Posthumus

Opvoeden in woelige tijden - Evelien Torfs & Valerie De Roy

Mindfulness en helingprocessen - Luc Debaene

Omgaan met grenzen in de hulpverlening - Katrien Bombeke

Mindful met je baby - Ineke Van Mulders & Eva Van Bocxlaer

Mindfulness in heel de lagere school - An Vander Voort

Mindfulness op school, open aanbod in de middagpauze - Vera Marchand

Mindfulness en burn-out - Inge De Leeuw

Workshops Deel 2:

Mind is een werkwoord - Edel Maex

Betrokken, geraakt. Mindfulness in de zorg voor zorgverleners - Jan De Vos

Rust in je hoofd (Yoga) - Hilde Cosyns

Mindfulness bij jongeren in het secundair onderwijs - Jeroen Crobeck

Mindful omgaan met levend verlies - Dominique Guiette

Mindful ouderschap verkennen vanuit theorie, onderzoek en praktijk - Kathleen Van der Gucht & Nele Willaerts

De ACT-matrix voor een betekenisvol leven - Filip Raes

Schildpadtijd, oefening in aandacht: lager en kleuteronderwijs - Gritta Maes

Samen kijken naar kunst in de klas - Inge Henneman

Compassie - Philippe Van Elsen & Tine Van Haegenborgh


Lees HIER meer over de inhoud van de verschillende workshops en hun doelgroep.